söndag 8 juli 2012

Push!

Bröst - Axlar - Triceps


Before I continue with information and knowledge about training and health.. så ska jag presentera mitt tredje och sista pass i mitt program. Som jag tidigare nämnt har jag valt att dela in min träning i press- och dragövningar samt ben - mage. Fokus är densamma på antalet set och repetitioner som i förra passet, 3-4 set á 3-6 reps (styrka) samt ett set á 8-12 reps (muskeltillväxt).

Problemet som jag kan uppleva bland de man pratar med är att man sällan vågar ta allt för tunga vikter när man tränar själv då man känner att man inte vågar ifall man inte skulle orka "hela vägen". Oftast finns det andra på gymet och mitt tips är att man ber någon passa om man köra tunga vikter. Majoriteten är hjälpsamma och ställer gärna upp då de säkert själva skulle behöva det i vissa situationer. Fördelen med att våga fråga och man får hjälp är att man helt plötsligt har fått en bekant på träningsytan. En bekant som framöver kanske kan bli en vän! Om inget annat skapar det dig förhoppningsvis mer trygghet där du tränar och att du kan få mer ut av din träning!

För att återgå till mitt program.. tredje och sista passet är pressövningar;
Bröst - Axlar - Triceps

  • Bänkpress
  • Militärpress
  • Armhävningar på medicinboll
  • Flyes uppåt i cable
  • Flyes nedåt i cable
  • Lyft åt sidan hantel (axlar)
  • Frenchpress
  • Tricepspress omvänt grepp

Oavsett vilka övningar du väljer att köra så är det viktigt att du utför övningarna tekniskt korrekt. Var noga med din teknik så att du inte skadar dig eller arbetar med fler muskler än nödvändigt (slösar mycket energi på att koppla in fler) samt att du inte får den effekt av träningen du önskar. 

Tips på upplägg med mitt program:

Måndag: Rygg - Biceps (promenad på morgon)
Tisdag: Bröst - Axlar - Triceps (promenad på morgon)
Onsdag: Ben - Mage
Torsdag: Rygg - Biceps
Fredag: Bröst - Axlar - Triceps (promenad på morgon)
Lördag: Ben - Mage (promenad på morgon)
Söndag: VILA!!

För att hålla fettprocenten nere väljer jag även att promenera/cykla 3-4 gånger i veckan á 30-45 minuter (lågintensivt så att jag inte belastar musklerna tung så som löpning skulle göra).

Imorgon är det VILA som gäller - åter till arbetet - men vila från träning. På tisdag kör vi igen och då med Rygg - Biceps på schemat med en promenad tidigt på morgonen för att förbränna lite! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar