lördag 7 juli 2012

Gårdagens träningspass

Ben - Mage

Det kändes måste jag erkänna lite tungt i kroppen igår! Efter två kunder var det dags för egenvård i form av träning! Ben - Mage stod på schemat igår! Ben som generellt tar mycket energi att träna! Dels för att jag överbelastar med vikter men även då man i flertalet övningar arbetar med hela kroppen (dessutom är det stora muskelgrupper som arbetar)! Hursomhelst tycker jag att jag laddat bra inför passet men övningarna gjorde sitt att jag kände mig finito när jag avslutat sista magövningen!

Passet bestod av:

• Frontböj
• Raka marklyft
• Djupa utfallssteg mellan bänkar med vikt
• Benspark
• Vadpress
• Sittande crunches i cable
• Plankan
• Omvänd crunch med lutning
• Bålrotation




Där jag överbelastar med vikter håller jag mig till 3-6 reps á 3 set exkl. ett uppvärmningsset för att bana in rörelsen samt avslutar med ett set 8-12 reps för muskeltillväxt. De sistnämnda övningarna (plankan, omvänd crunch med lutning och bålrotation) utförs i en mindre cirkel där jag arbetar i 45 sekunder - vilar 15 sekunder - tre varv med en lite längre vila på 1-2 minuter mellan varven.


Jag har sedan två veckor börjat med ett 3-split program där jag arbetar mig genom muskelgrupperna två gånger i veckan med en vilodag.

Exempel på träningsupplägg: 

Måndag: PASS 1
Tisdag: PASS 2
OnsdagPASS 3
Torsdag: PASS 1
FredagPASS 2
Lördag: PASS 3
Söndag: VILA!

Jag kommer inom kort beskriva de olika begrepp som oftast används inom träning. Nu drar jag till gymmet för dagens pass!

Feedback och frågor kring träning och hälsa tas gärna här nedan i kommentarerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar