söndag 8 juli 2012

Nu drar vi..

Rygg - Biceps


Lördag visade sig bli en varm och skön dag. Innan grill (goda köttbitar!), sol och trevligt umgänge var det dags att spendera lite tid på träningsytan! På schemat idag stod det Rygg - Biceps! Jag har valt att dela in min träning i drag- och pressövningar samt ben - mage som jag nämnde i det tidigare inlägget. Gott med energi, viktväst med i bagaget och ett hungrigt jag (sugen på träning) klev in i träningslokalen för att investera i mig själv. Som vanligt innan det var dags för de tunga lyften så värmdes det upp. God uppvärmning är viktigt då du kan skilja mycket i prestation beroende på hur tillräckligt uppvärmd du är. Samtidigt som du höjer kroppstemperaturen så smörjer du in lederna och förbereder dig för det kommande arbete. En dålig uppvärmning kan resultera i skador men även i prestationssvårigheter/nedsättning. Jag rekommenderar att du till ett ryggpass värmer upp i roddergonometern/roddmaskinen alternativt i crosstrainern då kommande rörelser utövas under uppvärmningen.


Övningar i detta pass:

  • Marklyft
  • Chins
  • Låg rodd i dragmaskin/cable
  • Hantelrodd
  • Omvända flyes i cable/hantlar
  • Bicepscurl med hantel
  • Skottcurl stående

Då mitt mål är att bli starkare samtidigt som jag vill få muskeltillväxt utför jag 3-4 set á 3-6 reps följt av ett set á 8-12 reps. En så kallad konjugerad periodisering - där man fokuserar på att utveckla flera egenskaper samtidigt så som styrka och muskeltillväxt.

Glöm inte att fylla på dina energiförråd i kroppen samt se till att få dina timmars sömn som är väl behövda för  din återhämtning samt för att du ska kunna prestera på topp. Proteiner är otroligt viktigt då du tränar då de fungerar som byggstenar till musklerna. Får man inte i sig tillräckligt med proteiner kommer muskelnedbrytning att ske vilket vi absolut vill undvika! Nutrition och tips på intag av energi tas upp framöver! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar