söndag 16 september 2012

Pass 4 av 4

Tre pass av fyra i mitt splittade program har redovisats vilket gör att det återstår ett att framföra! Det fjärde passet består dels av olympiska lyft men även kompletterat med simpla övningar för rumpan!

Thrusters
  • SDHP - Sumo deadlift high pull
  • Thrusters
  • Snatch
  • Frivändning
  • Höftpress med vikter på bänk
  • Gummiwalk åt sidan
  • Bålrotation i cable



Övningarna ovan är komplexa och instabila och genomförs med explosivitet och hög acceleration. Då mycket energi går åt denna typ av övningar så kräver kroppen några minuter längre vila mellan seten. Det är för övrigt otroligt viktigt att värma upp ordentligt innan aktiviteten. Jag rekommenderar ca 10 minuter uppvärmning kombinerat med rörlighet! Se till att höja kroppstemperaturen och muskeltemperaturen samtidigt som du väcker kroppen och mjukar upp för bättre och mer kvalitativa utföranden. Tekniken är a och o så full fokus på det! Begränsar rörligheten ditt utförande så bör du vänta med att köra dessa övningar tills du har rätta förutsättningar för korrekt utförande! Investera i några timmar med en personlig tränare så att du får ett skräddarsytt träningsprogram och vägledning för att uppnå dina mål så säkert och effektivt som möjligt!

Frivändning
Övningsval för enbart ben:

  • Knäböj
  • Raka marklyft
  • Utfallsgång med/utan belastning
  • Sidutfall
  • Benspark i maskin
  • Vadpress maskin/hantel/egen kroppsvikt

Mitt mål med träningen är muskeltillväxt samt mer uthålliga muskler - detta splittade program är ett nytt block för mig att utföra och kämpa igenom - utmana mig själv och se till att göra mitt bästa vid varje träningstillfälle! Mål med träningen är viktigt att ha för att lättare kunna uppnå resultat! Som jag tidigare nämnt ska målen vara SMARTA - remember? Ta en titt på tidigare inlägg så förstår du vad jag menar - tills vidare - lycka till med träningen och må din hälsa vara på topp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar