torsdag 23 augusti 2012

Ny kunskap..

Dagarna sedan mitt tidigare inlägg har varit intensiva - allt från min egen träning till andras träning - PT - men även som fotbollstränare! Helgen var även den händelserik med en otroligt bra utbildningsdag på lördagen! Innan jag återkommer till det vill jag bara lyfta fram hur skönt det känns att för varje träning som går och ju fler tillfällen man tränar andra - desto mer lär man sig själv och blir tryggare i det man gör! Jag ser utvecklingen, hos mig själv men framförallt hos de jag tränar! Det handlar inte bara om träningen som genomförs - varje tillfälle är ett steg på vägen till de mål individen har - själva perspektivet på träning förändras när man förstår varför man gör det man gör. En god inställning och framförallt en vilja - en tro på sig själv att man kan lyckas nå sina mål betyder så mycket!

Crosstraining

Lördagens schema var fullspäckat - underbart! Efter timmar av träning och workshops står jag här och kan med nöje meddela att utbildningen är klar och ytterligare kött på benen för kommande utmaningar! Ett stort antal repetitioner av SDHP, thrusters, snach och frivändningar - bland mycket annat underbart i träningsväg är jag utbildad Crosstraining-instruktör!


Crosstraining är en träningsform där du arbetar med komplexa och funktionella övningar - styrka, explosivitet, rörlighet, koordination, balans, kondition och core! Jag ser fram emot att se er som har möjlighet att närvara på mina klasser och hitta en ny träningsform som jag tror att ni garanterat kommer att gilla! Du blir starkare, uthålligare, rörligare, förbättrad koordinativ förmåga, förbättrad balans och förbättrad kondition - saker som jag kan garantera att du får genom denna träningsform!

Inte nog med att du får alla dessa egenskaper så har du en hög puls under hela passet vilket gör att du förbrukar en hel del energi! Ladda ordentligt - släpp allt i vardagen och träna hårt - gå därifrån med en underbar känsla i kroppen - du har jobbat och du mår så j'vla bra - du har lyckats - du vill mer! Våga prova!

Smakprov:


  • arbeta i intervaller
  • arbeta 35 sekunder - vila 5 sekunder - fyra stationer - tre varv = arbete totalt 8 minuter!

Viktigt med god uppvärmning och rörlighetsträning innan du börjar med den intensiva träningen - minimum 10 minuter!

  • övning 1: Räckhäv - supinerat grepp - smalt grepp.
  • övning 2: Armhävningar på stepbräda - brett grepp - explosiv upp -hopp in till smalt grepp.
  • övning 3: Burpees - glöm inte hopp och klapp över huvud.
  • övning 4: Walking plank - armbågsstående till handstående.

Burpees - 100 om dagen?

Eftersom du arbetar under en så pass kort tid så bör du ge allt du har i varje övning du genomför! 

Uppvärmning (10 min) + två omgångar/set (16 min) + rörlighet (5 min) + tid/vila mellan delarna (4 min)
= 40 minuter ! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar